Sandra Elén

Saturday, March 03, 2007

Afrika - del 1.


Siden denne turen varte i hele tre uker, fant jeg fort ut at jeg må dele opp turen i en del deler, antallet er uvisst og det kommer ann på hva jeg orker å skrive, dette kan gå fort eller rett og slett ta lang tid.

Det er tirsdag 6. februar, jula er ikke forlengst pakka bort, og det er kaldt i oslo.
En hel klasse på en 50 stk har masse sommerfugler i magen og pakkinga er vanskelig, blir det varmt?, blir det kaldt?, skal jeg ha med to, tre eller fire bikinier?, trenger jeg håndlkær?, sko? Mange spørsmål, mange sommerfugler, et utrykk jeg syntes er alt for mildt, og vil heller kalle det elefanter eller flodhester i magen. Alle ringer hverandre, hva skal du ta med, skal du ha med det ?osv...... VI SKAL TIL AFRIKA...........
Det er sent på kvelden og jeg blir hentet av Veronika og Gunn Malene, vi kjører derfra til henne, sover litt, spiser litt, ler litt og kjører til Gardemoen. klokken er fem om morgenen og en spent klasse står i grupper på gardemoen, med så mange på tur, trengs det grupper, og gruppeleder. Som det seg hør og bør har alle et eget nummer i gruppa. Alle var der, og innsjekkingen er i gang. Det er fortsatt tidlig, men tiden går veldig fort, og plutselig sitter alle på flyet, og vi letter.
Turen tar en hel dag og vi er framme på kvelden i nairobi, det er varmt og alle hiver av seg med klær, deilig......
Da vi kom fram til stedet hvor vi bodde ble jeg svært positivt overasket, det var helt greit, nesten ganske fint og rent.

Vår første ordentlige dag, været var deilig, noe annet enn i Norge kan man trygt si. Vi startet dagen som vanlig med bønn og lovsang på det andre stedet hvor de andre bodde.
Deretter dro vi inn i slummen, der fikk vi se masse nydelige barn, som alle kunne si "How are you"? Det var virkelig et sterkt møte med en helt ny kultur og en ganske så håpløs tilværelse. ( jeg tok ingen bilder herfra i respekt for de som bodde der)

En annen ting som gjorde sterkt inntrykk på meg var at alle var veldig hyggelige, tok deg i handa, gjerne i håret:) og vinket høffelig og hjertelig, jeg følte meg nesten som en prinsesse der jeg satt inni bussen og vinket veldig kongleig, siden den måten jeg vanligvis vinker på betyr kom, noe jeg ikke fikk vite før etter vi hadde vært i slummen, så jeg syntes det var litt rart at jeg fikk så utrolig mye oppmerksomhet, he he.

Etter å ha gått blant de fattigste av de fattigste, kjørte vi 5 min utenfor slummen inn i et "hvitmanskjøpesenter", (for noen kontraster), der vi spiste lunsj. Det morsomme var at i selveste kenya valgte nordmannen eller kvinnen Sandra å bestille kinesisk mat. Men godt var det.

Etter et godt måltid og en fin liten tur innom et stort supermarked, var det klart for å besøke et barnehjem. det var veldig morsomt, og de hadde et stort show for oss, og lenge varte det. Etter vært fikk vi lov til å være med å danse, det var veldig gøy, tror det er lenge siden jeg har vært såå sliten, de har virkelig muskler som jeg ikke visste fantes, men endelig kunne rumperistinga mi komme på sin plass, he he. det fikk jeg faktisk skryt på... he he


Litt problemer med bildene men de kommer

1 Comments:

Blogger Linda og Per said...

jeee.. jeg gleder meg til bilder altså. klemsi linda

6:07 AM  

Post a Comment

<< Home